28 February 2017 17:13:40
Log ind
Brugernavn

Kodeord

Har du glemt dit kodeord?
Bed om et nyt ved at klikke her.
Værdisæt
Nyeste artikler
· Sæsonafslutning ?
· Kendt terræn, i ny vind
· Julejagten 2016
· Nye græsgange
· Med gæs HELT tæt på
Sidste Brugere Online
CHC05:48:02
Torben Rauns...22:04:54
flaeske 1 dag
Hans-Henrik 1 dag
mikaelws 2 dage
grisling888 3 dage
lindhardt 6 dage
holmes 1 uge
Khh 1 uge
gravbasse 1 uge
Jagtnyheder

Besøgende
· Gæster online: 1

· Brugere online: 0

· Antal brugere: 3,690
· Nyeste bruger: pbjagt
Se indlæg
 Udskriv debat
Dødens mark.
Torben Raunstrup
Sådan lyder en overskrift på Ekstra bladet !!
Artiklen omhandler svaner der flyver ind i højspændingsledninger ved Dybsø fjord.
3-10 stk om dagen falder døde og lemlæstede til jorden og en lokal går dagligt og afliver de kvæstede svaner.

Så langt kan jeg godt være med og føle lidt med vores nationalfugl, der hvor jeg så bryder totalt sammen i afmagt og tårer er der hvor landets dygtigste og mest vidende ornitolog Knud Flensted fra Dof hævder at 1/3 af landets bestand ÅRLIGT omkommer ved sammenstød med elmaster.

Selvfølgelig tvivler jeg ikke et sekund på Knud han plejer jo altid at holde sig til sandheden og denne gang er vel ingen undtagelse.

Det giver mig desværre lidt "flash back" til 80erne hvor man undersøgte 10 døde svaner og fandt bly i kråsen på de 3 og konkluderende at 30% af landets svaner døde af blyforgiftning.
Så vidt jeg er orienteret var der intet bevis for at de 3 svaner med bly i kråsen var døde af netop dette, men der var med til at forbyde brugen af blyhagl her i landet (savner dem nu ikke med de jernhagl vi råder over nu)
Redigeret af Torben Raunstrup d. 01-02-2017 20:40
Hvis det var nemt, var der ikke noget ved det.

HC
Hmm har en gammel kogebog med opskrifter på svanepølse,måske vi skulle have jagttid på svaner igen Grin Grin
Man er først gammel når man har tørre drømme.....og våde prutter. Grin

http://www.osvn-jagt.dk/5112961
Torben Raunstrup
Er du da gal HC.

1/3 af bestanden dør årligt af sammenstød med luftledninger, dertil kommer dem der dør af alderdom og sygdom.

Næ du, ingen pølser her, lad os i stedet nyde den majestætiskefugl imens vi kan.

Bestanden var vist nok inden fredningen i 1926 nede på kun 2 par og hvis Knud Flensted har ret i hans postulat så er det kun et spørgsmål om tid før det samme sker igen.
Håber sgu ikke det kun er hunner der flyver ind i ledningerne da dette jo vil fremrykke udryddelsen betragteligt.
Redigeret af Torben Raunstrup d. 03-02-2017 11:52

tk
Simpel hovedregning:

Bestanden er stabil.
Svanen er kønsmoden når 3-5 år gammel.
Unaturlig afgang på 33% p.a.

Et af de tre ovenstående udsagn holder muligvis ikke vand.

Jeg er ret sikker på de to første gør, men andre kan jo se anderledes på det?

Torben Raunstrup
Kilder oplyser at 1/3 af de svaner der dør årligt gør det pga sammenstød med luftledninger.

Det lyder sandsynligt.

Men i artiklen er Knud Flensted citeret for at 1/3 af bestanden årligt omkommer ved sammenstød med luftledninger og det er vist noget af et postulat.
Desværre ved vi at det er måden dof misinformerer på og i mange forhandlinger er vi kommet til kort da vi ikke har været i stand til at modbevise deres postulater.

Vores observationer når vi er på jagt tæller ikke, jo hvis fuglen skydes og indberettes.
Godt jeg ikke skal forhandle på de vilkår.

HC
Om jeg er gal....nej for satan da Grin Grin

Her er opskriften på svane.

Svanen Flaaes,udtages og ombindes med spækskiver og steges til den er mør,den dryppes med føde og sky;heraf opbages saucen og tilsættes ribsgele.

Svanen anrettes paa en brødsokkel,hvortil hovede,hale og vinger af fuglen er fastgjordt med sølvspyd og naale.

Hertil gives brunede kartofler.

Så jo jagttid på svaner igen Grin Grin

Det er så et udrag fra Eva Jensens kogebog fra MCMXV inden nogen fare i blækhuset og beskylder mig for at æde svaner Grin Grin

Fromse
Ja ja HC.
Er der ikke noget med at du hedder svane til mellemnavn ? Så må du heller passe på du rydder på statistikkenPfft
Undskyld kunne ikke dy mig Wink
Fromse

HC
Stille blev der sagtGrinGrinGrin

Spring til debat:
Tilfældig Billede
Før Jagten
Jagtfilm
1,853 Unikke besøg